#10 de complimenten

Als je ergens mee geholpen bent, dan zeg je makkelijk bedankt of dank je wel. Het is de normaalste zaak van de wereld dat je iemand bedankt. Van kleins af aan krijg je dit geleerd, overal in de wereld.
De manieren waarop mensen elkaar bedanken verschilt, denk aan buigende Aziaten, handenschuddende Nederlanders en zoenende Spanjaarden. In korte tijd zijn onze manieren aangepast-al dan niet aangepast door Corona. Zo veel is anders geworden.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb eens even geteld gisteren, het was een gewone woensdag. Ik heb 12x dank getypt >> in app met duimpje en gevouwen handjes, in mail met letters. Ik heb 22x dank gezegd >> tegen mijn huisgenoten en leenhond, overbuur en eigenlijk tegen Jan en alleman inclusief live aan collega’s.

Maar, ik heb ook dank gedacht en gevoeld, gewoon omdat ik zoveel  samen doe.
Of ik een boven gemiddeld ‘dankbaar type’ ben, betwijfel ik.
Een rooskleurig type. Dat ben ik wel.

parkeerplaats | Op de parkeerplaats met collega’s hadden we het over DE SPORTIEVE COMPLIMENTENWEEK. We roepen sportbestuurders op om hun clubvrijwilligers met kleine kaartjes, stickers en bierviltjes complimenten te geven. De complimenten aan clubmensen, die er toe doen. Van barvrouw tot wasvader en van scheids tot toernooileider. Sportvrijwilligers maken de club, de gangmakers in een vereniging; soms stil en onzichtbaar, vaak trouw.
Wat denk je wat… Bestuurders willen graag meedoen aan de complimentenweek en willen dat vooral g o e d d o e n. En dan begint het gesprek… wanneer doen we het goed? Als we die ene vrijwilliger bedanken, dan mogen we die andere niet vergeten.
En als we het op papier doen, laat staan op een gave poster, dan is het misschien beter om het voor iedereen in een keer goed te doen… Dat onderscheid hé
Elke vrijwilliger verdient een onderscheiding…!? Nou ja, zeg eens eerlijk.. niet elke vrijwilliger verdient dezelfde onderscheiding toch?

Bestuurders besturen een hele club, in de brede dynamiek. Van op het veld en daarbuiten, tot in de huiskamers aan toe.
En oh, oh, oh.. Dat we het waarderen is een open deur. Hoe we het waarderen, kan toch op allerlei manieren, op zijn Spaans, Aziatisch en Hollands…

Ik hoop van harte dat we onszelf niet inhouden! Dus doe het vooral spontaan, gemeend en gericht. Doe het vaker en ruimhartig. Met een glimlach, een woordje, een appje en ook op posters!

Want als jouw teller op 0 staat is er elke dag opnieuw een kans om iemand een compliment te geven.

Dank voor je moeite

En geniet van de reactie terug

PS. Tips nodig? Hierbij De magie van een goed compliment en 7 tips om ze te geven – Psychologie Vandaag

Gepubliceerd door ellendig rooskleurig

Een blogkanaal vanuit mijn overtuigende houding: ellendig en rooskleurig-in 1.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag